زمان جاری : شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 10:26 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم


سلام مهمان گرامي؛
مهمان گرامي، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد


آیا میدانید؟ ایا میدانید :






تعداد بازدید 40
نویسنده پیام
dorsa745 آفلاین



ارسال‌ها : 7
عضویت: 14 /10 /1394
تشکرها : 1
اختلالات كبد
[align=-webkit-right]يک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: يکي از مشخصه هاي بيماري هاي کبدي، سفيد شدن رنگ ناخن است که علت آن کمبود مواد توليد شده در کبد به ويژه آلبومين است البته ممکن است ناخن فرد براثر ابتلا به اين اختلالات لايه لايه و لکه هاي زرد روي آنها ديده شود.
دکتر شهرام آگاه در گفت وگو با ايسنا، افزود: بيماري هاي طب داخلي چه حاد و چه مزمن ممکن است تظاهرات پوستي داشته باشند و با توجه به اينکه پوست با مشاهده قابل معاينه است مي توان با انجام اين کار به شواهدي از ابتلا به اختلالات طب داخلي پي برد.
اين دانشيار دانشگاه علوم پزشکي تهران با بيان اينکه کبد از جمله اندام هاي مهم در سوخت و ساز بدن است، گفت: اختلال در کارکرد کبد ممکن است با علايم پوستي همراه باشد و با معاينه پوست مي توان به ابتلاي فرد به اين عوارض پي برد. به عنوان نمونه دفع بيلي روبين (رنگدانه اي زرد که از سوخت و ساز هموگلوبين خون توليد مي شود و کبد وظيفه گرفتن اين ماده از خون و دفع آن را از طريق صفرا بر عهده دارد) به وسيله کبد، با تظاهرات پوستي همراه است.
آگاه در ادامه گفت: بيلي روبين بيماراني که دچار اختلال کارکرد کبدي هستند، به خوبي دفع نمي شود همين امر باعث تغيير رنگ سفيدي چشم يا پوست به رنگ زرد مي شود که عوام به آن«زردي» مي گويند. زردي هميشه علامت ابتلا به اختلالات کبدي محسوب نمي شود اما يکي از علل مهم ابتلا به اين بيماري است.
وي با بيان اينکه خونريزي هاي سطحي پوست از علايم ديگر ابتلا به اختلالات کبدي است، اظهار کرد: با توجه به آن که کبد وظيفه ساخت فاکتورهاي انعقادي و برخي از فاکتورهاي ضدانعقادي را برعهده دارد، خونريزي هاي سطحي پوست يکي ديگر از علايم اختلال در کارکرد اين عضو مهم بدن است.
اين فوق تخصص گوارش و کبد اضافه کرد: اين علايم به صورت نقاط يا برجستگي هاي قرمزرنگ يا لکه هاي آبي رنگ شبيه لکه هاي ناشي از ضربه بروز مي کند.
اين لکه هاي آبي ممکن است بدون سابقه ضربه يا با ضربه مختصر ايجاد شود بنابراين افرادي که بدون وارد شدن ضربه به بدنشان دچار خون مردگي پوستي مي شوند ممکن است به اختلالات کبدي مبتلا شده باشند.
وي در ادامه گفت: خارش - چه باعث تيره شدن پوست بشود چه نشود- مي تواند از علايم ابتلا به برخي اختلالات کبدي مانند بعضي بيماري هاي خودايمن کبد و انسداد در مسير خروجي صفرا باشد.
آگاه در پايان تاکيد کرد: ممکن است تغييرات ديگري در پوست مانند لکه هاي ريز قرمز رنگ يا پوسته ريزي بر اثر ابتلا به بيماري هاي کبدي ديده شود.
اين علايم کمتر شايع هستند و بروز آنها تنها نشانه ابتلا به بيماري هاي کبدي نيست.

جمعه 30 بهمن 1394 - 23:37
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :


تماس با ما | اختلالات كبد | بازگشت به بالا | پیوند سایتی RSS